UDSVING / MUSIKMAGASINET OM OG FOR MUSIKKEN

DU
BLIVER

IKKE
RIG

AF
HITS!

Jeg begyndte at skrive sange, da jeg var en 7-8 år gammel, og ret tidligt var det en del af min bevidsthed, at det var musik, jeg gerne ville bruge mit liv på. Som så mange andre drømte jeg om at blive rockstjerne. Ikke bare abstrakte drømme, men konkrete og fysiske drømme om rockstjernelivet med eksotiske rejser og kvindelig tilbedelse.

Jeg husker ikke en eneste stor bil eller et MTV-cribs agtigt mansion i de her drømme; det var turnélivets muligheder for at besøge en masse forskellige lande og et forhold til Kelly fra Beverly Hills, som jeg helt konkret kan huske i de her unge drømme! Sjovt nok var penge aldrig en reel del af ligningen. Og sådan har jeg det på en måde stadigvæk.

 

Siden 2002 har jeg udgivet over hundrede sange. Jeg har haft adskillige store radiohits, spillet mange velbesøgte koncerter, solgt et femcifret antal plader, har sammenlagt flere millioner streams på Spotify, samt været på sound-tracket til bl.a. Arvingerne, Germany’s Next Topmodel og FIFA15. Det er jo på papiret en forholdsvis succesfuld karriere, som kan lyde af mange penge, men i realiteten er jeg aldrig blevet tilnærmelsesvis rig af det.

En mere kynisk tilgang til min karriere havde klart givet flere – om end ikke voldsomme – indtægter fra mit sangskriver-virke: Jeg kunne have droppet den masteringsession i Abbey Road og underskudsturneen i USA. Men de her valg – som jeg genkender hos de fleste andre musikere – for-tæller jo også en essentiel historie; at tilstanden på vores kontoudtog langt fra er vigtigt i forhold til muligheden for at udleve vores drømme; at lave mest mulig musik og spille det for flest mulige mennesker.

 

Jeg husker stadig, da jeg fik KODA-penge første gang. Det var en helt vild oplevelse, at nogen gav mig penge for at spille musik. Og på sin vis har jeg det stadig sådan i dag; sådan en fornemmelse af ydmyghed og taknemmelighed stort set hver eneste gang, nogen gider ofre tid og måske endda penge på noget, som på sin vis blot er en hobby baseret på en fjollet ungdomsdrøm. Sådan tror jeg mange sangskrivere har det. Vi er ydmyge drømmere – og måske netop derfor forfærdelige forretningsfolk.

 

Jeg lagde gladeligt min musik på Myspace, som var plastret til med reklamer – de reklamepenge er jo forsvundet et eller andet sted hen. Og derefter føltes Spotify som et kæmpe fremskridt, selvom betalingen vel i realiteten er urimeligt lav. Og jeg lod DR bruge min musik gratis i Arvingerne; en serie med så stort et budget, at en enkelt dags cateringomkostninger sikkert ville kunne finansiere en helt ny pladeindspilning for mig. Etc. Etc.

 

Dem af os, som bliver ved med at lave og udgive musik, aner knapt nok den langsomme overgang fra noget som er ren hobby til stadiet, hvor vores musik reelt er med til at generere penge til en masse andre. Og i en proces, hvor vi har været dårlige til reelt at kræve penge for vores arbejde, er de flest forbrugere af vores musik blevet vant til, at den altid kan fås praktisk talt gratis.

 

Jeg ved ikke engang, hvad konklusionen er. Bare at jeg elsker at lave musik og ikke kan lade være, på trods af den grotesk lave timeløn. Og sådan har det fleste sangskrivere det jo – på godt og ondt. Ondt fordi netop denne romantiske tilgang til faget nok er vores store økonomiske akilleshæl. Og godt fordi vi elsker at lave det, vi gør. Og derfor vil der blive ved med at være masser af god musik.

 

Om Michael Møller

Michael Møller, 38 år

 

Forsanger i bandet Moi Caprice, som hittede stort med flere sange, blandt andet To the Lighthouse.

 

Nu forsanger i bandet The Mountains.

 

Har foruden Europa også spillet koncerter i Asien og Nordamerika.

 

Har både solo, med Moi Caprice og The Mountains høstet anmelderstjerner

 

Modtog i 2011 en DMA som Årets Innovator, og i 2012 Steppeulv som Årets Komponist.

Hør hittet To the Lighthouse med Moi Caprice fra 2008.

Hør hittet Sorry med The Mountains .

UDSVING NR. 2  / PENGE

REDAKTION

Mulle Gregorius

Jacob Schrøder

Anton Gade-Nielsen

Tom McKenzie

Asker Bjørk

Amanda Hjernø

Anna Gregorius

Sofie My VanDijk Madsen

Sofie Hougaard Nielsen

Emil Lyders

Cille Gregorius

Simon Brix Justesen

Mikkel Poulsen

Rune Schlosser

Grethe Bendixen

Tommas Møller

Carsten Sherpa Eliasen

Marie Alkestrup

TAK TIL

Gisli Gislason

Mai Frederiksen

Mendoza

Peter Munck

     v. Quaterback Entertainment

Lukas Wendt

Storm VanDijk Madsen

Michael Møller

Mic Jamshidi og HipHop Korpset

Kris Herman

 

ART DIRECTION/LAYOUT

KONTAKT

Udgives af: Smart Magazines

Ansvarshavende redaktør

Mulle Gregorius

T: 22 46 26 27

E: info@udsving.dk

 

Ansvarlig for salg og partner

Jacob Schrøder

T: 24 43 24 88

E: jsch@jehp.org

 

SOCIAL

DU
BLIVER

IKKE
RIG

AF
HITS!

Jeg begyndte at skrive sange, da jeg var en 7-8 år gammel, og ret tidligt var det en del af min bevidsthed, at det var musik, jeg gerne ville bruge mit liv på. Som så mange andre drømte jeg om at blive rockstjerne. Ikke bare abstrakte drømme, men kon-krete og fysiske drømme om rockstjerne-livet med eksotiske rejser og kvindelig tilbedelse.

Jeg husker ikke en eneste stor bil eller et MTV-cribs agtigt mansion i de her drømme; det var turnélivets muligheder for at besøge en masse forskellige lande og et forhold til Kelly fra Beverly Hills, som jeg helt konkret kan huske i de her unge drømme! Sjovt nok var penge aldrig en reel del af ligningen. Og sådan har jeg det på en måde stadigvæk.

 

Siden 2002 har jeg udgivet over hundrede sange. Jeg har haft adskillige store radiohits, spillet mange velbesøgte koncerter, solgt et femcifret antal plader, har sammenlagt flere millioner streams på Spotify, samt været på soundtracket til bl.a. Arvingerne, Germany’s Next Top-model og FIFA15. Det er jo på papiret en forholdsvis succesfuld karriere, som kan lyde af mange penge, men i realiteten er jeg aldrig blevet tilnærmelsesvis rig af det.

En mere kynisk tilgang til min karriere havde klart givet flere – om end ikke voldsomme - indtægter fra mit sang-skrivervirke: Jeg kunne have droppet den masteringsession i Abbey Road og under-skudsturneen i USA. Men de her valg – som jeg genkender hos de fleste andre musikere – fortæller jo også en essentiel historie; at tilstanden på vores kontoudtog langt fra er vigtigt i forhold til muligheden for at udleve vores drømme; at lave mest mulig musik og spille det for flest mulige mennesker.

 

Jeg husker stadig, da jeg fik KODA-penge første gang. Det var en helt vild oplevelse, at nogen gav mig penge for at spille musik. Og på sin vis har jeg det stadig sådan i dag; sådan en fornemmelse af ydmyghed og taknemmelighed stort set hver eneste gang, nogen gider ofre tid og måske endda penge på noget, som på sin vis blot er en hobby baseret på en fjollet ungdomsdrøm. Sådan tror jeg mange sangskrivere har det. Vi er ydmyge drømmere – og måske netop derfor forfærdelige forretningsfolk.

 

Jeg lagde gladeligt min musik på Myspace, som var plastret til med reklamer – de reklamepenge er jo for-svundet et eller andet sted hen. Og derefter føltes Spotify som et kæmpe fremskridt, selvom betalingen vel i realiteten er urimeligt lav. Og jeg lod DR bruge min musik gratis i Arvingerne; en serie med så stort et budget, at en enkelt dags cateringomkostninger sikkert ville kunne finansiere en helt ny pladeind-spilning for mig. Etc. Etc.

 

Dem af os, som bliver ved med at lave og udgive musik, aner knapt nok den langsomme overgang fra noget som er ren hobby til stadiet, hvor vores musik reelt er med til at generere penge til en masse andre. Og i en proces, hvor vi har været dårlige til reelt at kræve penge for vores arbejde, er de flest forbrugere af vores musik blevet vant til, at den altid kan fås praktisk talt gratis.

 

Jeg ved ikke engang, hvad konklusionen er. Bare at jeg elsker at lave musik og ikke kan lade være, på trods af den grotesk lave timeløn. Og sådan har det fleste sangskrivere det jo – på godt og ondt. Ondt fordi netop denne romantiske til-gang til faget nok er vores store økono-miske akilleshæl. Og godt fordi vi elsker at lave det, vi gør. Og derfor vil der blive ved med at være masser af god musik.

 

Om Michael Møller

Michael Møller, 38 år

 

Forsanger i bandet Moi Caprice, som hittede stort med flere sange, blandt andet To the Lighthouse.

 

Nu forsanger i bandet The Mountains.

 

Har foruden Europa også spillet koncerter i Asien og Nordamerika.

 

Har både solo, med Moi Caprice og The Mountains høstet anmelderstjerner

 

Modtog i 2011 en DMA som Årets Innovator, og i 2012 Steppeulv som Årets Komponist.

Hør hittet To the Lighthouse med Moi Caprice fra 2008.

Hør hittet Sorry med The Mountains .

GÅ PÅ OPDAGELSE I UDSVING via indholdsfortegnelsen

Læs også om MENDOZA

UDSVING / MUSIKMAGASINET

OM OG FOR MUSIKKEN

DU
BLIVER

IKKE
RIG

AF
HITS!

Jeg begyndte at skrive sange, da jeg var en 7-8 år gammel, og ret tidligt var det en del af min bevidst-hed, at det var musik, jeg gerne ville bruge mit liv på. Som så mange andre drømte jeg om at blive rockstjerne. Ikke bare abstrakte drømme, men konkrete og fysiske drømme om rockstjernelivet med eksotiske rejser og kvindelig tilbedelse.

Jeg husker ikke en eneste stor bil eller et MTV-cribs agtigt mansion i de her drømme; det var turnélivets mulig-heder for at besøge en masse for-skellige lande og et forhold til Kelly fra Beverly Hills, som jeg helt konkret kan huske i de her unge drømme! Sjovt nok var penge aldrig en reel del af ligningen. Og sådan har jeg det på en måde stadigvæk.

 

Siden 2002 har jeg udgivet over hundrede sange. Jeg har haft ad-skillige store radiohits, spillet mange velbesøgte koncerter, solgt et femcifret antal plader, har sammen-lagt flere millioner streams på Spotify, samt været på soundtracket til bl.a. Arvingerne, Germany’s Next Topmodel og FIFA15. Det er jo på papiret en forholdsvis succesfuld karriere, som kan lyde af mange penge, men i realiteten er jeg aldrig blevet tilnærmelsesvis rig af det.

En mere kynisk tilgang til min karriere havde klart givet flere – om end ikke voldsomme – indtægter fra mit sangskrivervirke: Jeg kunne have droppet den masteringsession i Abbey Road og under-skudsturneen i USA. Men de her valg – som jeg genkender hos de fleste andre musikere – fortæller jo også en essentiel historie; at tilstanden på vores kontoudtog langt fra er vigtigt i forhold til muligheden for at udleve vores drømme; at lave mest mulig musik og spille det for flest mulige mennesker.

 

Jeg husker stadig, da jeg fik KODA-penge første gang. Det var en helt vild oplevelse, at nogen gav mig penge for at spille musik. Og på sin vis har jeg det stadig sådan i dag; sådan en fornemmelse af ydmyghed og taknemmelighed stort set hver eneste gang, nogen gider ofre tid og måske endda penge på noget, som på sin vis blot er en hobby baseret på en fjollet ungdomsdrøm. Sådan tror jeg mange sangskrivere har det. Vi er ydmyge drømmere – og måske netop derfor forfærdelige forretningsfolk.

 

Jeg lagde gladeligt min musik på Myspace, som var plastret til med reklamer – de reklamepenge er jo forsvundet et eller andet sted hen. Og derefter føltes Spotify som et kæmpe fremskridt, selvom betalingen vel i realiteten er urimeligt lav. Og jeg lod DR bruge min musik gratis i Arvingerne; en serie med så stort et budget, at en enkelt dags catering-omkostninger sikkert ville kunne finansiere en helt ny pladeindspilning for mig. Etc. Etc.

 

Dem af os, som bliver ved med at lave og udgive musik, aner knapt nok den langsomme overgang fra noget som er ren hobby til stadiet, hvor vores musik reelt er med til at generere penge til en masse andre. Og i en proces, hvor vi har været dårlige til reelt at kræve penge for vores arbejde, er de flest forbrugere af vores musik blevet vant til, at den altid kan fås praktisk talt gratis.

 

Jeg ved ikke engang, hvad konklu-sionen er. Bare at jeg elsker at lave musik og ikke kan lade være, på trods af den grotesk lave timeløn. Og sådan har det fleste sangskrivere det jo – på godt og ondt. Ondt fordi netop denne romantiske tilgang til faget nok er vores store økonomiske akilleshæl. Og godt fordi vi elsker at lave det, vi gør. Og derfor vil der blive ved med at være masser af god musik.

 

Om Michael Møller

Michael Møller, 38 år

 

Forsanger i bandet Moi Caprice, som hittede stort med flere sange, blandt andet To the Lighthouse.

 

Nu forsanger i bandet The Mountains.

 

Har foruden Europa også spillet koncerter i Asien og Nordamerika.

 

Har både solo, med Moi Caprice og The Mountains høstet anmelderstjerner

 

Modtog i 2011 en DMA som Årets Innovator, og i 2012 Steppeulv som Årets Komponist.

Hør hittet To the Lighthouse med Moi Caprice fra 2008.

Hør hittet Sorry med The Mountains .